Tuesday, March 30, 2010

Orhopedic posting

0 comments
Assalamu'laikum///

masih dalam nikmat iman dan islam///

sunyi sepi, blog ini...moga2 pengakhirannya bukan dikuburkan...(^.^)

sedikit pengisian tentang ORTHO posting moga2 bermanfaat..ya..

ORTHO posting

Bagi pandangan saya, posting ini sangat best- sebab kita boleh buat macam2 jenis PE kat pesakit ORTHO -dan pada masa yang sama ia best, sebab ini adalah posting yang mengaplikasikan theori anatomi yang kita belajar2 ketika dulu kala... (dan sememangnya kena buat "revision" anatomi balik)

dan sedikit pengisian tentang HOPI , yang nak disentuh .
iaitu berkenaan dengan "DAILY FUNCTIONAL ACTIVITY"

we do ask the patient regarding his/her current condition,it's affect her/his daily functonal activities ? right?

JADI,
pengalaman saya b..apabila mengambil HOPI tentang ini 4perkara routine perlu ditanya tentang daily functional activity iaitu :

1. yang utama adalah ?
pesakit boleh dirikan solat atau tak?-kebanyakan mereka akan cakap, diorang tak solat sejak sakit (samaada, dapat cellulitis kat kaki ke, swelling joint, diabetic foot kah, septic joint, recent amputate the leg, dan bla..bla...)
ada yang solat, tapi segelintir...
sangat menyedihkan....

2. yang kedua ?tentang toileting - sama ada terpaksa ditolong/dipapah ke toilet, pakai pampers kah...

3. yang ke tiga ? boleh tidur malam tak ?-assess severity of pain.

4. lupa daa...(kalau ingat saya bagitau balik)

dan yang penting tentang solat tu...
amat menyedihkan dan mengecewakan...

usaha kita, kita hanya mampu ajar cara nak ambil wudhuk dan dirikan solat ikut kemampuan mereka...

selebihnya hanya ALLAH mampu kurniakan hidayah dan taufik mereka ini...

mmm.. terakhir daripd saya..
pernah saya bagi ayat yang tanda tanya kat seorng pesakit ini -sebab dia tak solat, dia pakai pampers dan kakinya pula baru post recent amputate..(sangat berumur)

saya cakap "..makcik/pakcik.. nak tunggu sihat macam orang lainkah, baru nak solat"

WALLAHUALAM///

p/s :jom, sampaikan walau satu ayat...
--praktiskan semasa masih bertitle as medical student, moga menjadi refleks tika jadi dokter nanti--

dan jangan lupa baca buku,, DENYUT KASIH MEDIK....pastinya best..

Friday, November 13, 2009

mujahadah...

1 comments


selamat bermujahadah untuk next posting!!!
p/s: daripada seseorang...
why need to learn OnG?
1st. u are the OnG's patient (If muslimat)
2nd. ur wife/further wife is OnG's patient.
3rd. because ur mother or other relatives(womens) are OnG's patients.

so, think about it!...

Sunday, November 8, 2009

tanggungjawab utk pesakit OBSTETRIC. plz noted!!!

0 comments
perkongsian daripada artikel yang ditulis kak nur (http://keranacinta.wordpress.com/)

Assalamu’alaikum semua,
Lazimnya apabila saya fokus menulis buku, masa saya begitu suntuk untuk meng-update blog. Saya sedang mengedit buku Fikah Perubatan setebal 264 halaman. Buku ini ditulis oleh 4 penulis. 2 pakar perubatan dan 2 pakar Fiqh dan Usul Fiqh. Saya diminta menyiapkan suntingan buku akhir November 2009. Bukan mudah mengedit tulisan orang lain yang berbagai ragam. Di bawah ini, merupakan sebahagian tulisan saya dari buku tersebut. Mungkin akan ada perubahan lagi dalam edisi cetakan. Insya Allah, saya akan mewar-warkan buku ini setelah siap sepenuhnya. Tolong doakan agar Allah memudahkan urusan saya. Jazakumullah.
Ummu Abbas
11.50am
18 Zul Qi’dah 1430H

Kaedah Solat Wanita yang Sakit Hendak Bersalin.
Saya membuat rumusan berkenaan solat wanita yang sakit hendak bersalin ini berdasarkan pengalaman sendiri. Sebagai muslim yang sedar akan tanggungjawab menunaikan solat, sudah tentu saya dan anda mahu menunaikan solat yang terbaik dan mengikut waktunya. Namun di sana, terdapat situasi yang kita belum pernah alami dalam menunaikan solat. Melalui pengalaman, ilmu digali dan penyelesaian dicari. Hasilnya inilah yang dapat saya kongsi bersama kaum wanita khususnya. Kaum lelaki juga perlu perihatin terhadap solat wanita yang hampir dengan mereka seperti isteri. Beri bantuan dan sokongan kepada mereka untuk menunaikan kewajipan yang satu dan asas ini.
Memang terdapat wanita yang menemui ajal di saat melahirkan anak, maka menunaikan solat dalam waktunya hendaklah dititik beratkan meskipun sakit tidak terperi. Selagi akal waras dan lidah masih mampu membaca al-Quran, maka wajarlah kita bersyukur dengan fokus pada menunaikan ibadah fardu setakat terdaya.
Insya Allah, kehidupan kita akan senantiasa ceria dan bahagia di sisi Allah.
Saya nukilkan dalam bentuk cerita agar lebih praktikal dan mudah difahami. Jika terdapat sebarang kesilapan dalam memberi pendapat ini, sebarang teguran amat dialu-alukan. Jazakumullah.
***************
Pada pukul 12 tengahari, Aminah merasa sakit tanda hendak bersalin. Dilation (bukaan serviks) Aminah pada waktu itu 5cm. Aminah berkejar ke hospital dan segera dimasukkan ke bilik bersalin. Sakit Aminah semakin kerap menandakan bukaan serviks semakin luas. Bayi dalam perjalanan keluar dari alam rahim. Darah juga mula membasahi kain dan katil.
Dalam menahan sakit itu, azan Zohor berkumandang. Aminah teringin menunaikan solat namun doktor tidak mengizinkan Aminah bangun kerana bimbangkan keselamatan Aminah dan bayi.
Dalam keadaan begini, bagaimana Aminah mahu berwuduk? Sekitar tempat Aminah berbaring dikotori darah dan air kencing. Selain tempat yang kotor, Aminah juga perlu membersihkan diri dan pakaiannya terlebih dahulu. Namun Aminah sudah tidak mampu untuk bangun melakukan semua itu sendiri. Tiada pula orang yang akan membantu Aminah. Sakit bersalin hanya Allah yang tahu. Tiada kata yang dapat menggambarkan kesakitan itu. Seluruh tenaga dikerah dan seluruh urat saraf ditarik-tarik bagi sebuah nyawa yang amat berharga.
Allah maha pengasih, apa yang dialami Aminah dikira situasi darurah yang mengharuskan perkara yang dilarang. Aminah harus solat secara baring tanpa membersihkan diri, tempat dan berwuduk. Aminah juga tidak harus menangguhkan waktu solat kerana Aminah memang akan bersalin bila-bila masa. Darah yang mengiringi anak nanti dikira darah wiladah atau nifas. Nifas atau wiladah merupakan hadas besar bagi wanita. Justeru Aminah haram menunaikan solat sepanjang tempoh nifas.
Allah tidak membebani hamba-hambaNya kecuali apa yang termampu dilakukan. Ayat 286 dari surah al-Baqarah menjadi hujjah keharusan tersebut,

لَا يُكَلِّفُ اللّٰهُ نَفْسًا اِلَّا وُسْعَهَا‌ؕ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ‌ؕ
Maksudnya: Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Dia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya.
Walaubagaimanapun, Aminah harus berusaha terlebih dahulu memenuhi tuntutan syarak yang asal untuk menunaikan solat. Sebagai contoh: Sekiranya Aminah mampu mengelap darah dengan tisu atau kain bersih daripada badannya di tempat dia berbaring, maka Aminah perlu lakukan itu. Jika Aminah mampu membuang alas yang kotor itu, maka Aminah juga perlu lakukannya walaupun tidak dapat mencari alas yang bersih sebagai ganti. Lebih baik Aminah solat di atas katil tanpa alas dan kotor sedikit dibandingkan bersolat di atas alas yang sememangnya digunakan untuk menadah kotoran secara langsung.

Kemudian, Aminah harus menggunakan air untuk berwuduk. Mintalah segelas atau sebotol air kecil dan basuh atau ratakan air pada anggota wuduk yang wajib yakni muka, tangan hingga ke siku, sebahagian kepala dan kaki. Basuhan atau sapuan itu dilakukan sekali sahaja yakni bilangan wajib.
Bagi menutup auratnya, memadai Aminah berselimut yang menutupi seluruh badannya hingga ke kaki dan bertudung lengkap atau meletakkan kain yang dililit menutupi rambut. Kemudian Aminah boleh bersolat dalam keadaan baring.

Wallahua’lam


-selamat menempuhi peperiksaan-

Tuesday, November 3, 2009

Rayuan Rinduku Buat Muslimin Batch 06/07

0 comments


Assalamu’alaikum w.b.t


Buat sahabat-sahabat muslimin Batch 06/07 MEDDEN USMKK,


Maafkan aku kerana membangkitkan kalian dari buaian kesibukan dalam menjalani kehidupan di ward-ward mahupun dewan kuliah. Sudah lama aku ingin bersuara, namun sering kali lidah ini terasa kaku.


Mungkin kerana aku juga masih menyimpan dendam yang menebal terhadap sesetengah dari kita seperti mana juga yang kalian alami dan rasai.


Namun, setelah sekian lama berfikir dan menilai dari pelbagai penjuru akhirnya aku merasakan sudah tiba masanya kita semua sama-sama bermuhasabah tentang segala bala dan bencana dari Allah S.W.T yang menimpa kita semua.


Sahabatku,


Masihkah kalian ingat saat-saat awal kita semua melangkah ke kampus kesihatan ini. Kita bagaikan orang asing terhadap satu sama lain. Mungkin hanya satu dua senyuman sahaja yang kita kenal. Yang lainnya mengundang pelbagai intrepetasi dalam minda.


Siapakah dia?

Poyonya dia!

Nampak sombong!

Macam kerek!

Inginku tegur, tapi segan.


Akan tetapi, semakin lama semakin banyak yang kita kenali. Dari keseorangan kita berdua, dari berdua kita berkumpulan dan dari berkumpulan kita bina satu jalinan ukhwah yang cukup mantap sekali.



Ingatkah kalian betapa batch-batch senior memuji-muji keutuhan ukhwah di antara kita. Ingatkah kalian semua akan betapa cemburunya mereka melihat kejituan semangat yang kita manifestasikan dalam segala gerak kerja yang di amanahkan kepada kita.


Ramai di antara kita yang mampu menjadi pemimpin bagi memimpin kepicangan saf-saf yang ada di bumi USMKK. Kita ketika itu mampu melahirkan pemimpin program dan IMAM Solat.


Masa terluang kita dipenuhi dengan pengisian untuk merapatkan lagi ukhwah kita. Kita ke pantai dan berlari-lari sambil bergurau senda. Tangisan sahabat sama-sama kita kongsi.


Masih ingatkah lagi saat dan ketika kita berbuka puasa beramai-ramai di bilik study tingkat dua. Meriah sekali suasana ketika itu.



Bebanan study kita kongsi bersama-sama. Ingatkah kalian yang kita pernah berkumpul setiap minggu di Surau Nurani untuk belajar bersama-sama. Sesi pembelajaran kita mulakan dengan bacaan Yasin, Tahlil serta tazkirah dan kita sudahinya dengan jamuan ringan. Ada kalanya kita berjalan beramai-ramai ke kedai ‘Cotek’ untuk mengisi perut yang lapar.


Sering juga kita adakan pertemuan-pertemuan lain dan pelbagai sesi tazkirah untuk kita kukuhkan saf yang telah kita bina.



Namun sahabatku,Ingatkah apa puncanya kita bergaduh?


Kita masing-masing ingin menjadi kepala. Kita membuat onar kita sendiri. Kita mula berkelahi dan saling benci membenci. Kita mula berpuak-puak antara satu sama lain. Ketika itu kita mula mengasingkan diri dalam kumpulan tertentu.


Ada di antara kita membawa revolusi demi kebangkitan mahasiswa,

Sesetengah dari kita kekal berada dalam aspirasi,

Yang lain-lain berkecuali

Segelintir mula melarikan diri.

Percanggahan pendapat semakin berleluasa


Akibatnya, benih kebencian mula tumbuh dan kita bajai dia dengan pelbagai ketidak-puasan hati. Pertengkaran kecil menjadi besar. Kita mula berpuak-puak kembali. Dari puak-puak kecil, kita begaduh juga lantas timbul lagi puak-puak yang lain.


Hingga ke hari ini, kita sudah tidak mampu bersatu bahkan tidak mahu bertentang mata dengan sesetengah orang. Kebencian kita terhadap seseorang telah membutakan mata dan hati kita untuk melihat keindahan akhlak dalam diri sahabat kita.


Di mana kedudukan kita hari ini? Di mana Batch yang pernah diagung-agungkan dulu? Itu semua sudah berlalu. Kekuatan kita telah pun hancur berkecai. Bahkan ramai yang berkata


“Kita ada Batch ke?”


Berapa kerat di antara kita yang masih konsisten dalam kepimpinan. Berapa banyak di antara kita yang masih kekal menjadi imam di surau-surau dan masjid?


Sahabatku, kita sekarang sudah pun menjadi senior. Kita sering pening kepala mengenangkan keadaan nasib junior muslim kita yang semakin merosot dalam bidang akademik dan sebagainya. Tapi, adakah ia juga berpunca dari kesilapan kita kerana gagal mendidik junior-junior kita.


Kita dahulu menjadi kuat kerana tarbiyyah dari senior-senior kita. Tapi apa peranan kita pada adik-adik kita. Sampai bila bangsa kita perlu terus dihina dan dikeji. Sehingga bila kita ingin terus mundur dan akhirnya tergadai di bumi sendiri.


Sahabatku,


Ini rintihan ikhlas dari lubuk hatiku. Betapa aku ingin kita semua kembali bersatu. Ayuh kita lupakan perbezaan di antara kita dan kita bina kembali kekuatan kita. Biarlah kita terus menjadi contoh kepada bath-batch yang lain.


Maafkan aku sekiranya tulisan ini menimbulkan keresahan dihati kalian. Maafkan aku kerana menjadikan tulisan ini sebagai bahan tatapan umum. Kerana masalah kita sudah tidak boleh disorok di bawah tikar lagi kerana sampahnya sudah membukit.


Dan maafkan aku sekiranya tulisan ini mempunyai unsur-unsur ke’poyo’ an. Sesunggunya hanya satu harapanku. Kembali Seperti Dulu! Masih belum terlambat untuk semua itu


Marilah kita lupakan segala permusuhan antara kita. Pohonku agar warkah ini dihayati dan direnungi. Semoga Allah terus bersama-sama kita.


Sekian; Bersama Kita Bina Kembali Kekuatan yang Tumbang


Rintihan rindu

Jacknaim

Thursday, October 29, 2009

Stridor & Wheezing

1 comments
Figure 1: Cross-sectional anatomy of the airway from mouth to alveoli. Structures located above the chest cavity compose the upper airway. Those structures within the chest cavity are considered part of the lower airway.


Stridor is a noise heard on inspiration and is caused by the narrowing of the extrathoracic upper airway.

In extrathoracic obstruction, pressure distal to the point of obstruction will become -ve in order to overcome the airway resistance. Thus, the airways will collapse. So, during the inspiration, there will be increase in turbulence of air moving through the obstructed airways. Thus, this produces audible sound during inspiration called STRIDOR.


Wheezing is a whistling-like sound and is caused by the narrowing of the intrathoracic airway.

In intrathoracic airway obstruction, intrapleural pressure will become more positive during expiration because of the air trapped inside. So, there will be collapse of the intrathoracic airways. When air is expired out, it will pass through this collapsed airways. Thus, producing WHEEZING sound during expiration.


Sources:

1) Essentials of Pathophysilogy (Lippincott Williams & Wilkins)
2) Paediatrics and Child Health (Blackwell Publishing)



Wassalam.

Tuesday, September 22, 2009

First Doses of H1N1 Vaccine Coming Soon

0 comments

September 21, 2009 — The first 3.4 million doses of swine flu vaccine -- all the nasal spray vaccine -- will ship in early October, the CDC said today.

In addition, some flu shots may be ready to ship by then, too, Jay Butler, MD, chief of the CDC's H1N1 Vaccine Task Force, said at a news conference.

"Vaccine will be going out and will be distributed to providers by the first week of October," Butler said. "Additional vaccine may be available as well, but 3.4 million doses is the hard number that we have right now. And all that vaccine is the live attenuated vaccine, which is the nasal spray."

H1N1 swine flu vaccine will be distributed to states according to population. Here's how it works:

  • Some 90,000 provider sites -- some of them retail chains with many stores -- will order vaccine from state health departments.
  • State and local health authorities will triage the orders, deciding who gets how many doses of vaccine.
  • State and local authorities will then send the orders to the CDC, which will collate them and send them to the distributors at about 5 a.m. the next morning.
  • Distributors will fill the orders within three business days and then ship the vaccine by overnight express to providers.
  • By mid-October, some 45 million vaccine doses will be available. Every week after Oct. 15, 20 million more doses of vaccine will become available until the entire U.S. allotment of 195 million doses is reached.

Unlike the more traditional flu shots, the nasal spray version of swine flu vaccine is approved only for people age 2 to 49 years. That means that very young children -- one of the priority groups for swine flu vaccination -- won't be getting these first doses. Neither will pregnant women.

Instead, these first 3.4 million vaccine doses likely will go to health care workers with direct patient contact, or to caretakers and household contacts of infants under 6 months of age.

"It's a decision that really does need to be made locally," Butler said.

Two Flu Shots for Kids

The good news from clinical trials of H1N1 swine flu vaccine is that healthy adults need only one dose of vaccine for protection.

But the package inserts being readied for the vaccine say that kids under age 10 years will need two doses of vaccine, given three weeks apart.

"We anticipate that two doses will be required for younger children," Butler said.

Do You Need Vaccine if You've Already Had a Flu-Like Illness?

Swine flu is, of course, already here and moving like wildfire. It's now widespread in 21 states, with cases in all 50 states.

"It's a very strange thing for us to see that amount of influenza at this time of year," Daniel Jernigan, MD, deputy director of the CDC's flu division, said at the news conference. "In the Southeast right now there's a considerable amount of influenza disease, very consistent with the earlier opening of schools in the Southeast. ... We may expect that increases in numbers of cases will occur in other parts of the country, where kids are now getting back together."

It's clear that a lot of people will have had the flu by the time the flu vaccine arrives.

If you've had a flu-like illness since the pandemic began, will you need a flu shot? Yes, Jernigan says.

It's true that you're immune to swine flu if you've already had it. But H1N1 swine flu isn't the only bug that causes flu-like symptoms.

Unless you've had a laboratory-confirmed case of swine flu -- not just a rapid flu test in a doctor's office, but a lab test of a nasal swab sample -- you really can't know that you've had the flu. And such tests aren't being done on people with mild cases of flu.

"There's no evidence that, even if you have immunity, getting the vaccine would cause problems or increase the chances of a reaction," Butler said. "Certainly for myself, if I had been ill in the past six months without a lab confirmation, I would definitely want to get the vaccine."

It's a Pandemic, but Not a Bad One

When swine flu first appeared, the signs were ominous: Previously healthy young people were showing up in hospitals with severe disease. Some died.

It looked as though the swine flu pandemic was going to be bad one. But that no longer seems to be the case.

Early severity estimates were based on cases that came to medical attention, while milder cases weren't at first noticed. Now it appears that -- at least so far -- we've been lucky. While lots of people have and will have swine flu, it's not as bad a pandemic as the terrible pandemic of 1918 or even the moderate pandemic of 1957.

This week, Harvard researcher Mark Lipsitch, PhD, told an Institute of Medicine meeting that on a 1 to 5 scale -- with 5 being a 1918-like pandemic -- the swine flu pandemic looks more like a 1.

Jernigan said that the CDC has been collaborating with Lipsitch, but is doing its own analysis.

"We are likely to have numbers that look very similar to what Dr. Lipsitch had," Jernigan said. "Our estimates do indicate that the amount of disease is about what we would expect for a severe influenza season and not at the levels of the pandemics from 1918 or 1957."

That said, Jernigan noted that flu viruses can change quite quickly, and that the CDC will continue to monitor the severity of the pandemic in the U.S. and elsewhere.

"There's only so much that you can do with forecasting," he said.

SOURCES:

Daniel Jernigan, MD, deputy director, Influenza division, CDC.

Jay Butler, MD, chief, 2009 H1N1 Vaccine Task Force, CDC.

p/s: sekadar perkongsian. Untuk di Malaysia, vaccine tersebut akan tiba di Malaysia pada akhir oktober dan golongan yg akan menerima adalah mereka yg berisiko iaitu doktor dan nurses.

Sunday, September 20, 2009

Salam Eidilfitri

0 comments
Lama sudah blog ini tidak berupdate. Masing2 busy agaknya.

Apapun, luangkan masa cuti ini bersama keluarga, dan berehatlah secukupnya, sebab bila dah balik usm kene pulun utk exam plak.

Selamat hari raya, maap zahir dan batin.

Sunday, August 30, 2009

Wound dressing

3 comments
Assalamu’alaikum wbt.

Selamat berpuasa untuk semua, semoga amalan dalam bulan Ramadhan dapat dilipatgandakan….

Tahniah untuk semua medical student 4th year yg telah berjaya menjalani posting pertama masing2…tak kira la medical ke, surgery, psych, o+g dan lain2. Dan semoga 6 minggu yg berlalu menjadi titik permulaan kalian semua untuk menjadi doctor yg terbaik, terbaik untuk Islam, terbaik untuk pesakit dan juga diri sendiri.

Untuk nursing student, kami memulakan posting dalam 2 kumpulan, medical dan surgical. Alhamdulillah, saya telah tamat posting medical yg panjang selama 8 minggu, 4 minggu di 7S dan 4 minggu lagi di 7U. Baru hari ni bermula posting surgery di 3U… wad yg agak mengelirukan kerana pesakit yg berterabur. Ada 4 team kat 3U, team A dan team B (general surgery), team urology/plastic, team neuro dan ENT (tumpang sementara).

Ok, back to the main topic, pasal wound dressing. Jika dilihat, memang banyak dressing kat 3U, begitu juga kat medical dulu. Patient akan di’dressing’ selepas post-op, luka, bedsore (pressure sore) dan juga at STO site (suture to open).

Ok, sebelum tu, revise semula yg jenis2 wound yg ada ye…how it occur and the healing process.

Apa tujuan dressing?

1. Menggalakkan penyembuhan luka
2. Mengeluarkan tisu nekrotik (necrosis)
3. Melindungi luka daripada pencemaran mikroorganisma
4. Menyerap keluaran cecair badan dari luka
5. Melindungi luka daripada kecederaan
6. Melindungi kulit di sekeliling luka

Macam mana nak mula?

1. Mula-mula, kena check order untuk dressing. Type of dressing wound, solution apa yg nak diguna dan dressing yg diperlukan.
2. Kemudian, kenalah check luka kat patient, tgk keadaan utk memberi gambaran tentang keperluan2 yg perlu disediakan.
3. Then, prepare la alat…

Alat apa yg nak diguna?

1. Amik dressing set STERILE. Ingat ye….ni prosedur sterile. Please…please…please ada STERILE CONSCIOUSNESS.
2. Standby trolley yg complete: plastic kuning dan hitam. Kuning (biohazard) utk buang apa2 sahaja bahan yg ada contact dgn body secretion dan hitam utk yg biasa (kertas sampul syringe n etc).
3. Prepare solution apa yg nak digunakan. Yg biasa, normal saline, water for injection, clorohexidine, povidine iodine dan yg plg latest, dermacyn.
4. Prepare dressing yg nak digunakan: biasanya kaltostat (untuk wound yg soak), duederm (for joint site utk early stage of bedsore), bactigrass, melolin, aquacell, aquacell AG dan lain2 lagi. Semua dressing ni digunakan mengikut keadaan wound patient.
5. Prepare pembalut luka: sama ada nak guna tegaderm (macam plastic tu), sapofix (yg putih) atau plaster biasa seperti durapore or micropore.
6. Dan juga sediakan bahan2 lain seperti gauze dan swab tambahan.

Ok, before start jgn lupa scrub your trolley first. Kita nak buat prosedur sterile, takkan nak buat kerja di atas tempat yg kotor pulak. Guna spirit 70% or veraclean utk lap trolley. (don’t worry bila dah keje nanti, nurse akan prepare utk you all, tapi masa time HO dan student ni, jgn harap org nak buat utk kita. So, nak tak nak kena la belajar buat sendiri…tak salahkan?) For your information, masa HO la doktor2 pakar akan suruh doktor2 HO buat dressing yg berlambak kat surgery, seperti kat 3U. Terutamanya luka2 yg besar2.

Lepas prepare alat, bawa alat2 ke kawasan pesakit. Tolong bagi privacy to patient dan tutup kipas semasa prosedur dijalankan. Sebelum buka set dressing, cuci tangan dengan bactol atau desmanol (hand rub) untuk minimize infection. Then, buka set dressing dengan cermat tanpa pencemaran. INGAT, dalam tu sterile. Jangan suka-suki je nak usik2 tanpa buat surgical handwash. Tambah alat, solution, dan apa2 bahan tambahan seperti blade, dressing dan local anesthetics (if indicated) dan juga sterile glove.

Kemudian, expose luka patient. Jika ada dressing yg sebelum tu yg dah kotor, please wear clean glove utk buka dressing. Diingatkan, protect yourself and your patient. Kita tak tahu ada kuman apa kat tgn yg akan dibawa ke patient, dan kita tak tahu kuman apa yg ada kat pembalut luka patient yg akan melekat kat tgn kita. Ok, bila dah siap sedia alat, please wear yg surgical mask. Ikat dgn kemas dan pinch off yg kat hidung tu (semua dah pandai pakai mass kan….). Before pakai mask, buang la clean glove td.

Jom start!

1. Seterusnya, pi la buat surgical handwash. SURGICAL! Bukan cuci tangan macam lepas makan kat umah ye… Cuci sehingga paras siku dengan teknik yg betul. Lepas cuci, jangan lap tgn kat mana2 kecuali menggunakan tisu yg disediakan dalam set dressing td. Tgn dah sterile, tolong jangan ambil tisu yg ada kat sinki tu…. (Nampak simple, tapi ramai HO dan MO tak amalkan…if korang buat macam ni kat ICU, tentu dr Rowi akan menjerit dan marah kat korang!)

2. Lepas lap tgn guna tisu sterile (if takde, guna gauze), tolong pakai glove sterile (terutamanya luka yg besar dan ada exudates or pus). Sebenarnya, sakit mata saya melihat orang yg tak cuci tgn surgical, tapi guna set sterile dan glove sterile. No use la kalau buat macam tu. Sama je kalo patient tu cuci sendiri kat rumah…

3. Lepas pakai glove, prepare alat. Perah swab, kalau nak buat irrigation, prepare solution dalam syringe. Lagi sekali diingatkan, atas kain hijau tu semua dah sterile. Jangan letak apa2 barang yg tak sterile atas tu. If nak letak, tanggalkan sampulnya terlebih dahulu.

4. Prinsip cuci luka, dalam ke luar, yg bersih ke kotor. Cara cucian, hanya sekali lalu sahaja. Tak boleh nak tenyeh2 swab tu beberapa kali. Cuci sampai darah, pus or any exudates kering. Akhir sekali, cuci keliling luka sebelum letakkan pembalut luka. Sekiranya masih ada lagi darah yg tak berhenti mengalir, just guna gauze untuk dap kawasan luka. Ingat, hanya tekap, bukan sapu seperti sapu swab tadi.

5. Kalau nak letak gel or bactigrass or melolin atau apa2 dressing, pastikan buat prosedur tu dalam keadaan sterile. Dressing tu akan contact ngan luka patient, if tercemar, bukan korang membantu mempercepatkan penyembuhan luka, tapi menyebabkan infection. Tak rasa bersalah dan berdosakah bagi penyakit kat orang??? So, think wisely before do any sterile procedure.

6. Bila dah tutup dengan gauze or gamgee, tampal dengan kemas dan pastikan kawasan luka bersih dan tertutup.

Senang bukan?

InsyaAllah… kenalah practice. Nampak simple, tapi kalau tak amalkan, tak jadi prosedur sterile tu…tapi jadi prosedur yg contaminated. Lagi skali nak tanya?

Tak rasa bersalah dan berdosakah bagi penyakit kat orang???

Samalah juga macam masa amik blood or set IV line. Prosedur ni tak sterile sepenuhnya, tapi alat yg digunakan adalah sterile. If kali pertama masukkan jarum dan darah still tak berjaya dikeluarkan, tolong change your needle. Jangan nak jimat sangat yg akhirnya menyebabkan patient sepsis. Dan lagi satu, jgn la sampai ada bruises patient tu…sian kat tgn patient ada bruises akibat cubaan mendapatkan darah.. Cuba letakkan diri kita kat patient tu, masuk sebab penyakit lain, bila kat wad, habis tgn lebam-lebam, sakit lagi..pastu ada infection plak…sian…sian… Tapi untuk blood c+s adalah procedure sterile ye….

So, do no harm to patient. If tak berjaya nak menjadi ‘dracula’ yg menyedut darah, let expert Dracula yg amik, seperti MO dan pakar. Untuk patient yg ESRF, kalau tak berjaya tu, biasa la….even HO sendiri pun kadang2 buat tak jadi, diorang suruh MO dan pakar yg buat.

Lagi satu, biasanya lepas set IV line, bagi skali bolus heparin saline (anticoagulant) lebih kurang 1-2 ml....to prevent blood from clot.

Ok, setakat ni sahaja yg nak dikongsikan. Faham tak? Kalo tak faham leh tanya kat sy dan mereka yg pakar kat wad. Kalau nak wat dressing, jom mai 3U…sama2 buat ngn saya…

Ok..have happy posting…

~Setiap Kesulitan Pasti Ada Kemudahan~

Saturday, August 29, 2009

PE O&G 3rd Year

0 comments
assalamualaikum..N salam sejahtera..

kepada senior2 yg berkelapangan untk join sesi sharing untk PE n HX taking reproductive.. UNTK2 ADIK2 3RD YER..amat2 digalakkan untk hadir...

pada : 31/08/09
tempat : surau murni
waktu : 2.30 petang


kehadiran antum.antunna
semua amat2 diharapkan

sma2 curahkan ilmu yang didada..

"berkongsi walau pun secawan teh"


-unit akademik,RM-

Wednesday, August 19, 2009

Phlebotomy procedure

1 comments


Assalamu’alaikum… memandangkan dah masuk clinical year ni, everybody really interested in taking blood for investigation kan. Some of us (including me la, always forget about the right method for it). So kat sini, I just wanna share pasal phlebetomy and few tips in it.


1) What is phlebotomy?

- Obtaining blood from a vein


2) Common site


a) Median cubital vein and cephalic vein (try avoid vein branch kat bahagian medial dengan lateral site sebab painful kerana dekat dgn nerve innervation. Paling save kat tengah2 cubital fossa la)

b) Dorsum of hand

c) Foot (dalam emergency case bila vein kat hand not readily acessable


3) Elakkan/jauhi lokasi spt


- Extensive scar

- Upper limb of same side wth previous mastectomy

- Hematoma

- Same site dgn IV line. Kalau terpaksa jugak, tutup dulu IV dlm 2-3 minit bru amik. Then amik level yg lg bawah drpd posisi IV line

- Edema


4) Bahan yang diperlukan


- Kidney dish

- Syringe (depend nak buat test ape.. guan syringe 3ml, 5ml atau 10ml)

- Needle (saiz sesuai dgn saiz patient. Biasanya needle yg warna biru muda tu)

- Sample bottle

- Alcohol swab

- Cotton wool

- Salotepe

- Glove

- Torniquet (may or may not)


5) Step


- Patient ID (right PT)

- Access keadaan physical pesakit

- Check form (what type of blood investigation)

- Prepare alat2

- Pilih site of vein puncture

- Check pt allergy to antiseptic, adhesive, latex

- Positioning (sit on chair/bed, lying supine + hand hyper extend)

- Torniquet 3-4 inci atas vene puncture site

- Pakai glove

- Suruh patient gengam tangan. X perlu suh patient pumping tangan

- Sapu alcohol swab inner to outer layer. Biarkan dlm 15-20s supaya alcohol dry

- Anchor patient hand (dalam orang tua kena stretch skin sebab needle senang displace nanti)

- syringe tu, korang tarik sikit biar bagi ada space dlm 1ml.. nanti dia akan create vaccum space. Jadi dia akan draw blood easily.

- Cucuk jarum 15-30 degree sampai dengar bunyi pop atau nampak darah masuk dlm syringe.

- Bila dah nampak darah flow dalam syring.. secure syringe. Don’t move it and drain blood slowly

- Kalau korang tiba2 miss vein. Korang try position balik benda tu dlm vein.. tapi jangan tarik kuar semua jarum and cucuk balik sebab lagi sakit

- Bila dah siap drain dlm syringe, remove torniquet

- Press site vene puncture dgn cotton wool and tarik jarum keluar.. secure cotton wool dgn selotape

- Then step yg paling penting ialah mcm mana nak masukkan dalam tube kalau involve banyak jenis sample (check kat bawah)

- Make sure correct labelling of pt id dekat botol sample tu.

6) Filling blood into container (esp utk multiple Ix)

- First isi dalam container untuk blood culture

- Kedua- coagulation tube

- Tube with non-additive

- Tube additive mengikut turutan (SST, sodium heparin, PST, EDTA, ACDA/ACDB, Oxalate/fluride) ** tube yg ada additive kena mixkan blood dgn additive adequately. (Goncang bottle slowly)


TIPS


1) Do no harm to the patient (not more than 2 attempt. Kalau fail suruh doktor. Jangan ngade2 nak experimenting on patient.. ni yang saya PALING ANTI.. ape korang ingat x sakit ke?? Tak caye try la cucuk kat diri sendiri)

2) Order of filling blood sgt penting sebab additive can give false positive result

3) Kalau untuk C&S kena ingt yg ia adalah sterile procedure. Amik set khusus utk C&S sampling and pakai sterile glove. Get assistant to help you.

4) Untuk test bagi level serum potassium, kena drain blood tanpa torniquet sebab ia akan sebabkan lysis of blood. So akan jadi false hyperK+.. my suggestion amik kat dorsum vein sebab lg senang nampak.

5) Torniquet apply not more than 1 minute

6) Must look Confident

7) Be honest to patient. Cakap yg kita ni just med student bukan expert.jangan temberang patient. Kalau korang x pernah buat, terus terang je, xyah nak temberang. Kalau depa x bagi xyah la amik. Lagipun bukan keje kita pun amik darah.

8) Talk to the patient during process to calm them..

9) Kalau fail amik darah tu, bagitau elok2 kat patient and apologize.


Notes:

1) Sorry dalam bahasa rojak

2) Sorry kalau ada bahasa kasar atau x selesa kat dalam tu

3) Kalau ada salah atau nak tambah jangan segan2 bagitau…

 

the power of sharing Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template