Friday, July 31, 2009

Cabaran


Suatu malam seorang lelaki kaya mengadakan pesat besar-besaran. Tujuannya untuk mencari pemuda yang berani dan sesuai dengan anak perempuan kesayangannya.

Semua tetamu yang hadir dijamu dengan makanan yang enak-enak. Selesai tetamu menjamu selera tuan rumah mengumumkan satu pertandingan akan diadakan. Peserta dikehendaki berenang menyeberangi kolam yang penuh dengan ular berbisa dan buaya ganas.

Peserta yang berjaya akan diberi 3 pilihan hadiah. Pilihan pertama berhak mengahwini anak perempuannya dan mewarisi segala hartanya. Kedua, dapat 100 ribu hektar kebun kelapa sawit dan ketiga dapat 100 juta ringgit, barang kemas dan berlian.

Belum sempat pertandingan dimulakan, tiba-tiba...Gedebush!! Bunyi percikan yang kuat kedengaran disusuli renangan yang begitu cepat di sepanjang kolam itu.

Semua yang melihat terpaku, terkejut,terkesima dan ternganga kehairanan. Siapakah yang berani menyahut cabaran itu? Akhirnya orang itu pun tiba di tepian kolam dengan termengah-mengah.Orang itu merupakan pemuda yang tampan. Tuan rumah sangat gembira dan seronok.Maka ditanyanya apakah pilihan hadiah yang dikehendaki pemuda itu.

Pemuda itu hanya mengelenkan kepala.Tuan rumah berasa hairan lalu bertanya..."Habis tu apa yang kamu mahu?"..dengan nafas tercungap-cungap si pemuda itu menjawab.."Saya ingin tahu..siapakah yang tolak saya tadi..?"!@#$%
----------------------------------------------------------------------------------------

Kolam yang penuh buaya itu tadi ibarat cabaran dalam kehidupan kita seharian. So,

Do we need that 'push' in our life?.what 'pushes' you?
It is either you push yourself or you need something to push yourself...am I right?
Or are yo already in that swimming pool..with those snakes and crocodiles?

Teringat kata-kata seorang ustaz masa buat elektif dulu.. lebih kurang bunyinya.. Andaikan anda seorang peneroka,..dalam hutan yang tebal..apa yang anada perlu lalui ialah meebang pokok-pokok yang besar dahulu setaraf dengan kayu balak..penat sikitlah.. susah-susah dulu.. bila dah lama-lama..nanti tinggal pokok yang kecil-kecil sahaja..semak yang setinggi satu kaki tu boleh tepis dengan kaki sahaja..dah jadi senang sikit..
::untuk perkongsian bersama::

EVERYTHING HAPPEN FOR A GOOD REASON


A teacher, teaches lessons first, then take the exam
Life, take the exams first and then teaches a lesson
keep learning.

0 comments:

 

the power of sharing Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template