Monday, July 20, 2009

wheezing during expiration,why?


assalamualaikum wbt,

macam mana minggu ketiga sebagai pelajar tahun 4?mesti ada yang dah mantap.malah dah ada yang nak berexam pun.terutama untuk group 7 dan seterusnya group 2 pada minggu hadapan.GOOD LUCK ye=p

ok,ingat tak,dulu kita pernah belajar mengenai "wheezing" yang berlaku dalam asthma.Wheezing berlaku disebabkan lower airway obstruction.Disebabkan oleh obstruction,udara yang melepasi lower respiratory tract akan bersifat tuberlence flow,menyebabkan wheezing terhasil.Tapi,dulu kita pernah terfikir,kenapa hanya pada expiration tapi bukan during inspiration?Kenapa ye?
Sila berfikir untuk 5 saat!!!

1

2

3

4

5

Jawapannya!!!

pressure di luar peparu dikenali sebagai extrathoracic pressure.pressure dalam peparu dikenali sebagai intrathoracic pressure.

ketika inspiration
extrathoracic P> intrathoracic P.jadi udara boleh masuk ke dalam airway tract dengan senang.walaupun ada obstruction,lower airway still boleh dilate,jadi tak menghasilkan wheezing.

tapi bagi expiration
intrathoracic P> extrathoracic P.Disebabkan pressure yg tinggi,airway tract akan mengecil.ditambah dengan obstruction,jadi airway semakin laaa mengecil.jadi akan menyebabkan high tuberlence flow,jadi wheezing pun terhasil!!!

hehehe,paham tak?harap-harap paham ye=p

soalan seterusnya!!kenapa stridor berlaku dalam upper respiratory tract obstruction???stridor berlaku ketika inspiration ye!!!

sila berfikir=p

1 comments:

FateN on July 22, 2009 at 5:17 PM said...

okey, mari merepek

stridor berlaku sbb upper airway obstruction. so bila upper dia da obstruct, menyebabkan intrathoracic pressure akan lebih tinggi dr extrathoracic. kalo intra lebih tggi dr extra, ssh la udara nak masuk dlm lung, maka terhasillah stridor.

ena, cepat la habaq jwpn.

 

the power of sharing Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template